ارتباطات یکی از نیازهای حیاتی بشریت است و انسان همواره به دنبال یافتن راهی بوده است که بتواند با استفاده از آن با سایر همنوعان خود ارتباط برقرار نماید. این نیاز انسان را به سمت اختراع وسایلی همچون تلگراف، تلفن ، موبایل ، اینترنت و... هدایت کرده است.
از طرفی با افزایش امکانات و ضریب نفوذ این فناوری ها در زندگی روزمره بشری ، ارتباطات نیز اشکال پیچیده تر و گسترده تری به خود گرفت و علاوه بر ارتباط صوتی می توان به انواع ارتباطات دیگر نظیر ارتباطات تصویری و ارتباطات متنی و ارتباطات از طریق پست الکترونیک و ارتباطات چندگانه صوتی و تصویری و... اشاره کرد.
شرکت مایکروسافت را کمتر کسی است که نشناسد. مایکروسافت برای پاسخ به نیاز نسل نوین ارتباطات محصول محبوب Lync را به بازار عرضه نمود که پس از خرید شرکت Skype نام آن را از Microsoft Lync به Skype for Business تغییر داد.
راهکاری قدرتمند که به نیاز کاربران برای ویدیو کنفرانس ، ارسال فایل به اشتراک گزاری صفحه نمایش ، چت متنی و... پاسخ می دهد.
نرم افزار اسکایپ سازمانی با قابلیت هایی شامل ارتباط نوشتاری و صوتی و تصویری به صورت دو به دو یا گروهی، امکان گروه بندی کاربران جهت ارسال پیغام هایی به هر گروه بدون نیاز به انتخاب تک تک افراد، ارتباط از اینترنت به داخل شبکه، ذخیره سازی ارتباطات انجام شده، به اشتراک گذاری پاورپوینت، نصب و راه اندازی خواهد شد
برخی ویژگی های مهم:
امکان ارتباط به صورت چت نوشتاری بر روی بستر شبکه
قابلیت گسترش سرویس ها به خارج از محدوده سازمانی (اینترنت) بدون نیاز به VPN، همپنین بدلیل ساختار مناسب و انعطاف پذیر مسائل و مشکلات NAT و Route روی آن تاثیر نمی گذارد.
پایگاه داده واحد احراز هویت کاربران برای استفاده از کامپیوتر و راهکار ارتباط یکپارچه در Active Directory
توانایی مدیریت کیفیت ارتباط (صوت یا تصویر) با توجه به لینک ارتباطی موجود
ضبط و نگهداری مرکزی پیام ها و محتویات کنفرانس
افزایش ضریب اطمینان ( High Availability )
امکان ارسال فایل
امکان ضبط جلسات بر روی کامپیوتر شخصی
امکان ارتباط بر روی بستر اینترنت و اینترانت
امکان استفاده از سرویس Presentation
امکان تماس صوتی با داخلی های داخل سازمان
امکان برقراری تماس صوتی از طریق کلاینت اسکایپ سازمانی
امکان برقراری تماس صوتی با خطوط شهری و موبایل
امکان برقراری جلسات به صورت Video conference and teleconference
امکان تعریف IVR
امکان تعریف Voice Mail
امکان حضور در جلسه به صورت تماس با سیستم و وارد کردن رمز عبور
امکان گزارش گیری تماس ها
پشتیبانی از پروتکل SIP
پشتیبانی از پروتکل IAX